Iστορία 历史

Η Τοιχογραφία με τις Οδηγίες Κουνγκ Φου

“Μην φοβάσαι αυτόν που έχει εξασκηθεί σε 10.000 χτυπήματα,
αλλά αυτόν που έχει εξασκηθεί 10.000 φορές σε ένα χτύπημα.”
 
Από τη δυναστεία των Μινγκ (明 - Míng) έως και τη δυναστεία των Τσινγκ (清 - Qīng, 1644 - 1911 μ.Χ.), το αυθεντικό Σαολίν Κουνγκ Φου εξασκούνταν ευρέως και διαρκώς εξελισσόταν. Κατά τη διάρκεια μιας επανάστασης των ιθαγενών Χαν (漢 - Hàn), οι οποίοι ανήκαν στη δυναστεία Μινγκ, ενάντια στην καταπίεση της δυναστείας Τσινγκ που είχε εισβάλει στην περιοχή τους και τους είχε κατακτήσει, οι Χαν άρχισαν να έρχονται σε επαφή και να συγκεντρώνουν μαχητές. Ενοποίησαν αυτά τα στρατεύματα δίνοντας έμφαση στις ρίζες τους με το Σαολίν, καθώς ήταν διαδεδομένο και σεβαστό κι έτσι το Σαολίν έγινε το σύμβολο της επανάστασης.
 

Αναπόφευκτα, το γεγονός αυτό το κατέστησε τον κύριο στόχο του αυτοκράτορα της δυναστείας Τσινγκ, Γιονγκ Τζανγκ (雍正 - Yōng Ζhèng, βασ. 1722 - 1735 μ.Χ.), ο οποίος το 1726 απαγόρευσε σε όλους τους πολίτες την ενασχόληση με το Κουνγκ Φου. Αρχικά, η ατομική προπόνηση ήταν επιτρεπτή, καθώς έλειπε η πρόσωπο-με-πρόσωπο επαφή που κάποιος χρειαζόταν προκειμένου να εφαρμόσει αποτελεσματικά τις κατακτημένες τεχνικές σε πραγματικές συνθήκες. Τελικά απαγορεύτηκε γενικά η προπόνηση, επειδή ο καλύτερος τρόπος για να αποτραπούν οι άνθρωποι από το να πολεμούν εναντίον τους χρησιμοποιώντας το Κουνγκ Φου, ήταν να τους εμποδίσουν απ’ το να μάθουν Κουνγκ Φου εξ αρχής.

Οι μοναχοί του ναού Σαολίν κατέφυγαν στη μυστική προπόνηση κατά τη διάρκεια της νύχτας, αξιοποιώντας τα πρωινά για να μελετούν και να διαβάζουν. Αυτό είναι καταγεγραμμένο στο Σι Λάι Τανγκ Τσι Σαν Μπέι (西来堂志善碑 - Xī Lái Táng Zhì Shàn Bēi), μια πέτρινη στήλη που ανεγέρθηκε το 1846 στον ναό Σαολίν. Στην τελευταία αίθουσα του ναού, την «Αίθουσα των Χιλίων Βούδα» (千佛殿 - Qiān Fú Diàn - Τσιέν Φο Ντιέν), μπορεί ακόμα να δει κανείς το αυθεντικό πέτρινο δάπεδο με τις μάλλον παράξενες κοιλότητες, οι οποίες είχαν δημιουργηθεί από τους μοναχούς που προπονούνταν μυστικά στην ίδια τεχνική, τη φόρμα Σιν Γι Πα (心意把 - Xīn Yì Bǎ), επανειλημμένα για πολλά χρόνια.

Το 1828 ένας ηγέτης της δυναστείας των Τσινγκ, ο Λιν Τσινγκ (麟庆 - Lín Qìng), έφτασε στην επαρχία Χενάν για να αποτίσει φόρο τιμής και να κάνει μια δωρεά στο βουνό Σονγκ (嵩 - Sōng). Επισκέφτηκε τον ναό Σαολίν, γιατί ενδιαφερόταν για το Κουνγκ Φου του. Οι άντρες του ναού τού είπαν ότι ήταν απλά μοναχοί και δεν εξασκούνταν στο Κουνγκ Φου. Όμως, ο Λιν Τσινγκ τους έπεισε να του κάνουν επίδειξη της τέχνης τους λέγοντας ότι ήξερε πως εξασκούνταν μόνο για να προστατέψουν τον ναό τους και όχι για να πολεμήσουν. Η αναφορά του γεγονότος γίνεται στο βιβλίο του Λιν Τσινγκ, Χονγκ Σουέ Γιν Γιουάν Του Τζι (鸿雪因缘图记 - Hóng Xuě Yīn Yuán Tú Jì) στο κεφάλαιο «Σαό Λιν Σιάο Τσουάν» (少林校拳 - Shào Lín Xiào Quán, κυρ: Σχολή Πυγμαχίας του Σαολίν). Οι μοναχοί, εφόσον ήταν ηγέτης υψηλού βαθμού και αξιοπιστίας, συμφώνησαν τελικά να δείξουν το Κουνγκ Φου τους. Πρωτοστάτες της επίδειξης ήταν ο Τσαν Μουό (湛谟 - Zhàn Mó, γ. 1780) και ο δάσκαλός του, Χάι Φα (海法 - Hǎi Fǎ, γ. 1750). Tότε, οι τεχνικές άοπλης μάχης είχαν επισκιάσει εντελώς τις αρχαίες μεθόδους κονταριού του ναού και αντί μιας επίδειξης ένοπλης μάχης, ο διακεκριμένος επισκέπτης ψυχαγωγήθηκε με μια επίδειξη πυγμαχίας Σαολίν (少林拳 - Shào Lín Quán - Σάο Λιν Τσουάν).

Δημοσιευμένος το 1849, ο απολογισμός του Λιν Τσινγκ από την επίσκεψή του συνοδεύτηκε από μια απεικόνιση σε ξύλο των μοναχών Σαολίν να πυγμαχούν. Οι μοναχοί εμφανίζονταν κάτω από τη γιγαντιαία σκιά της θεότητας τους, Τζιν Να Λούο (紧那罗 -Jǐn Nà Luó), η οποία κραδαίνει το φλεγόμενο κοντάρι της. Στην εικόνα εμφανίζεται και ο Λιν Τσινγκ να φοράει καπέλο και ρόμπα.

Η απεικόνιση του Λιν Τσινγκ μας οδηγεί σε ένα άλλο, πιο περίτεχνο έργο τέχνης: Εκείνη την περίοδο οι ιθύνοντες του ναού Σαολίν ένιωθαν ότι βρίσκονταν σε κίνδυνο και φοβόντουσαν ότι μαζί με αυτούς θα χαθεί και όλη η σοφία του Κουνγκ Φου τους. Έτσι, το 1867 αποφάσισαν να αφήσουν στην αιωνιότητα την επίδειξη του Κουνγκ Φου, όπως αυτή παρουσιάστηκε κατά την επίσκεψη του Λιν Τσινγκ. Ζήτησαν από έναν διάσημο καλλιτέχνη Γου Γκούα* (吴阁 - Wú Gé), να ζωγραφίσει τη σκηνή με σκοπό να τη χρησιμοποιήσουν σαν ένα μέσο οπτικής καταγραφής, ώστε να μεταφερθεί το Κουνγκ Φου τους στις μελλοντικές γενιές σε περίπτωση που αυτοί χαθούν. Ο ζωγράφος δημιούργησε τη διάσημη πλέον τοιχογραφία στην αίθουσα των «Λευκών Μανδύων» (白衣殿 - Bái Yī Diàn - Μπάι Γι Τιέν) του ναού Σαολίν που ονομάστηκε Σιάο Τσουάν Του (校拳图 - Xiào Quán Tú) και σημαίνει «Απεικόνηση Σχολής Κουνγκ Φου». Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι κεντρικές φιγούρες που ηγούνται της επίδειξης δεν είναι ο Τσαν Μουό και ο Χάι Φα, αλλά μάλλον ο μαθητής του Τσαν Μουό, ο Γου Γκου Λουέν (吴古轮 - Wú Gǔ Lún, 1820-1917) και ο νεότερος αδερφός του Τσαν Μουό, ο Τσαν Τζου (湛举 - Zhàn Jǔ). Ο Χάι Φα και ο Τσαν Μουό ήταν μάλλον πολύ μεγάλοι σε ηλικία ή είχαν πεθάνει μέχρι τότε.

Η πραγματική πρόθεση δεν ήταν να καταγράψουν την ιστορία· οι μοναχοί Σαολίν είχαν κάνει επιδείξεις για πολύ πιο σημαντικούς ηγέτες και βασιλιάδες από τον Λιν Τσινγκ. Αντιθέτως, η τοιχογραφία ήταν ένα είδος οδηγού ή εγχειριδίου. Ο Γου Γκε ήταν ένας ολοκληρωμένος μαθητής του Γου Γκου Λουέν και γι΄ αυτό η δική του εμπειρία στο Κουνγκ Φου του επέτρεψε να συλλάβει με ακρίβεια την ουσία των φορμών. Κάθε ζευγάρι μαχητών στην τοιχογραφία επιδεικνύει σημεία - κλειδιά του πώς οι φόρμες εφαρμόζονται στη μάχη. Αυτός είναι ο κρυφός πυρήνας της «Γροθιάς Σαολίν». Χωρίς αυτή τη γνώση, οι φόρμες στις οποίες προπονούνταν οι μοναχοί δε θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν. Απεικονίστηκε σε έναν τοίχο στον ναό Σαολίν ανάμεσα σε μια σειρά ιστορικών τοιχογραφιών για να αποκρύψει το νόημά της. Η επίσκεψη του Λιν Τσινγκ χρησιμοποιήθηκε σαν λόγος ή δικαιολογία προκειμένου να απεικονιστούν οι μοναχοί σε μάχη. Η ελπίδα ήταν ότι, αν ο ναός δεχόταν επίθεση, τα βιβλία του καίγονταν και οι μοναχοί σκοτώνονταν, η τοιχογραφία θα επιβίωνε με το να την παραβλέψουν σαν μια ανούσια ιστορία.

Αφού έφυγε ο Λιν Τσινγκ, αποφασίστηκε οι διακεκριμένοι μοναχοί να κρυφτούν σε μικρούς κοντινούς ναούς, έτσι ώστε να μην τους βρίσκουν εύκολα. Ο Τσαν Μουό και ο Χάι Φα κρύφτηκαν στον μικρότερο, πιο απομακρυσμένο και μυστικό ναό, τον ναό Σι Γκόου (石沟 - Shí Gōu). Το 1830 ο Τσαν Μουό και ο Χάι Φα έχτισαν μια στήλη στον ναό Σι Γκόου (石沟寺碑 - Shí Gōu Sì Bēi), οπότε εκτιμάται ότι η άφιξή τους έγινε πριν απ’ αυτήν την περίοδο.

 

*Γου Γκούα (吴阁 - Wú Gé): υπάρχουν πηγές που αναφέρουν ότι ο καλλιτέχνης που φιλοτέχνησε την τοιχογραφία ήταν ένας άγνωστος λαϊκός καλλιτέχνης. 

Παραπάνω άρθρα σχετικά με Δυναστεία Qīng (清), 1644 - 1911 μ.Χ.