Τέχνη 武

Λοξό Περπάτημα και Στριφογυριστό Βήμα (斜行拗步 - Xié Xíng Ào Bù)

Λοξό Περπάτημα και Στριφογυριστό Βήμα (斜行拗步 - Xié Xíng Ào Bù - Σιε Σινγκ Άο Που)

Ξεκινώντας με τη συγκεκριμένη στάση, σταθείτε με το μέτωπο στραμμένο προς τον Βορρά, όπως στη δεύτερη στάση Ο Πολεμιστής Χτυπάει με το Γουδοχέρι - 2η Εκτέλεση (金刚捣碓 - Jīngāng Dǎo Duì - Τζινγκάνγκ Τάο Τουέι). Γυρίστε προς τα δυτικά με παρόμοιο τρόπο, όπως στην Πρωταρχική Στάση Εμπλοκής / Συμμετοχής (初收 - Chū Shōu - Τσου Σόου) και στο τέλος, γυρίστε ανατολικά για να λάβετε τη θέση Σιε Σινγκ Άο Που. Μόλις ο κορμός φτάσει σε αυτό το σημείο, στρέψτε το βλέμμα προς τα δεξιά και τοποθετήστε την παλάμη του δεξιού χεριού έτσι ώστε να «κοιτά» προς τα βορειοδυτικά.

  1. Η δεξιά παλάμη «κοιτά» προς τα βορειοδυτικά. Σύμφωνα με την ακολουθία του Fu Xi, αυτό αντιστοιχεί στη θέση του τριγράμμου (☶, 艮- Gèn - Γκαν) για το Βουνό (山 - Shān - Σαν). Σύμφωνα με τη διάταξη του βασιλιά Wen (King Wen), αυτό αντιστοιχεί στη θέση του τριγράμμου (☰, 乾 - Qián - Τσιέν) για τον Ουρανό (天 - Tiān - Τιέν).
  2. Τα αριστερό χέρι «δείχνει» προς τα νοτιοανατολικά. Σύμφωνα με την ακολουθία του Fu Xi, αυτό αντιστοιχεί στη θέση του τριγράμμου (☱, 兌 - Duì - Τουέι) που είναι για τη Λίμνη (泽 - Ζé - Ζούα). Σύμφωνα με τη διάταξη του βασιλιά Γουέν (文 - Wén), αυτό αντιστοιχεί στη θέση του τριγράμμου (☴, 巽 - Χùn - Σουίν) που είναι για τον Άνεμο (風 - Fēng - Φανγκ). 
  3. βορειοδυτικά.
  4. νοτιοανατολικά.
  5. νοτιοδυτικά.
  6. βορειοανατολικά.
  7. Το αριστερό πόδι «δείχνει» προς τα νοτιοδυτικά. 
  8. Στρέψτε το πάνω μέρος του σώματος από το ύψος της μέσης, διατηρώντας τό κάτω μέρος του σώματος χαλαρό. Η μέση αποτελεί το όριο μεταξύ του επάνω και του κάτω μέρους του σώματος, ενώ διαδραματίζει τον ρόλο του άξονα γύρω από τον οποίο οι δύο πλευρές του σώματος γυρίζουν αριστερά και δεξιά.
  9. Το δεξί πόδι «δείχνει» προς τα βορειοανατολικά Τ.

Ενώ το επάνω και το κάτω μέρος του σώματος μπορεί να αλλάζουν κατεύθυνση, τα κόκκαλα, οι τένοντες και οι σύνδεσμοι συνεχίζουν να δουλεύουν πλήρως συντονισμένοι μεταξύ τους, διατηρώντας την αρμονία σε ολόκληρο το σώμα χάρη στις κινήσεις «ανοιγοκλεισίματος» και επιτρέποντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ελεύθερη ροή του Τσι διαμέσου του σώματος. Στην πραγματικότητα, δεν έχει σημασία πόσα μέρη του σώματος αλλάζουν θέσεις, από τη στιγμή που οι βασικές αρχές του ελέγχου του σώματος παραμένουν σταθερές. (Από αυτό έχει προκύψει το ρητό: «Ακόμα και αν διαφέρει, παραμένει το ίδιο».)

Η στάση Σιε Σινγκ Άο Που είναι αρκετά δύσκολο να αποτυπωθεί σε ένα χαρτί, καθώς είναι ανέφικτο να απεικονίσει κανείς όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν ταυτόχρονα στα διάφορα μέρη του σώματος. Εκτός αυτού, πολλές από αυτές τις αλλαγές δεν παραμένουν στατικές, αλλά εξελίσσονται δυναμικά μαζί με τις κινήσεις. Για παράδειγμα, η δύναμη Τζιν (勁 - Jìng) συσπειρώνεται γύρω από το αριστερό χέρι για να κυλήσει προς τον αριστερό πήχη, αλλά μόλις το αριστερό χέρι κινηθεί προς τα πίσω, η δύναμη Τζιν (勁 - Jìng) κυλάει πίσω στον αγκώνα προς τη βάση των δαχτύλων.Το δεξί χέρι κινείται προς τα μέσα κάνοντας μια κυκλική κίνηση, η οποία μόλις ολοκληρωθεί, ενεργοποιεί τη δύναμη Τζιν (勁 - Jìng) που συσπειρώνεται και ξεκινά από μέσα προς τα έξω, μέχρι να φτάσει στα δάχτυλα του δεξιού χεριού, το οποίο βρίσκεται στο ύψος του στήθους. Τα δύο χέρια κινούνται συγχρονισμένα.

Το τρίγραμμο (☶) που είναι για το Βουνό συνδέεται με τα χέρια. Το Γκαν συμβολίζει την παύση - ακινησία - αντίσταση έτσι σε αυτήν την στάση και τα δυο χέρια χρησιμοποιούνται για να σταματήσουν την επίθεση του αντιπάλου. Το δεξί χέρι που τοποθετείται προς τα βορειοδυτικά, στη θέση του τριγράμμου Τσιέν (☰, 乾 - Qián) που είναι για τον Ουρανό (天 - Τiān - Τιέν) συμβολίζει την υγεία. Το αριστερό χέρι τοποθετείται νοτιοανατολικά και σχετίζεται με το τρίγραμμο (☱) που είναι για τη Λίμνη, το σύμβολο «της νεότερης κόρης», καθώς και της καταστροφής, αφού στο στερεότυπο της «νεότερης κόρης» ενσωματώνεται η παρορμητικότητα, η νευρικότητα και η τάση για πρόκληση καταστροφής. Έτσι, απέναντι στον φόβο του τραυματισμού, ο αντίπαλος δεν τολμά να επιτεθεί.

Το αριστερό χέρι κινείται γρήγορα και επιδέξια με σαρωτικό τρόπο, σαν ριπή του ανέμου. Η περιφερειακή όραση, είναι πολύ χρήσιμη για την ανίχνευση των ελιγμών του αντιπάλου αλλά δεν είναι η μόνη. Ο αντίπαλος παρατηρείται και με τον νου/καρδιά έτσι, ακόμα και αν δεν χρησιμοποιείται η περιφερειακή όραση κατά την επίθεση από πολλούς αντιπάλους και από διάφορες πλευρές, το σώμα διατηρεί τη δυνατότητα να αξιοποιήσει το αριστερό χέρι ως μέσο παρατήρησης του τι συμβαίνει πίσω του.

Εάν η εμπρόσθια κυκλική κίνηση δεν είναι αρκετά γρήγορη προκειμένου να αντιμετωπιστεί η επίθεση του αντιπάλου, χρειάζεται να προσαρμοστεί η θέση ολόκληρου του σώματος με τρόπο που να μπορεί να ανταποκριθεί στη συγκεκριμένη συνθήκη. Καθώς το χέρι κινείται γρήγορα κατά την αντεπίθεση, το αριστερό πόδι που βρίσκεται μπροστά μπορεί είτε να προχωρήσει είτε να υποχωρήσει.

Βηματίζοντας με το αριστερό πόδι, μπορεί κανείς να πολλαπλασιάσει τη δύναμη του κάτω μέρους του σώματος, σηκώνοντας το αριστερό πόδι ταυτόχρονα με τα άνω άκρα, τόσο κατά την επίθεση όσο και κατά την άμυνα. Η επίθεση πρέπει να είναι δυναμική και ευέλικτη, όπως κάνει ο δράκος όταν επιτίθεται στο θήραμά του. Το δεξί πόδι μοιάζει με δράκο, είναι δηλαδή δυνατό και ικανό να κινείται ευέλικτα και ασταμάτητα.Έτσι, για να μπορεί κανείς να κινηθεί ευέλικτα και αποτελεσματικά, πρέπει να διαθέτει γερά και υγιή πόδια.Η δύναμη του δεξιού ποδιού είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική και σχετίζεται και αυτή με το τρίγραμμο Γκαν(☶).Η σταθερότητα του Γκαν μεταδίδεται στους πήχεις, τις παλάμες και τα δάχτυλα και όλα αυτά μαζί συνεργάζονται πρώτα απ’ όλα για να περιορίσουν τη δύναμη του αντιπάλου και δεύτερον για να επιτεθούν με το λεγόμενο «ισχυρό ρύγχος» (χέρι - αγκίστρι).

Η θέση των χεριών και των ποδιών στη στάσηΣιε Σινγκ Άο Πουσχετίζεται με τις τέσσερις γωνίες που ελέγχονται από τον νου / καρδιά, διαμέσου της ροής του Επιστήθιου Τσι (宗氣 - Zōng Qì - Ζονγκ Τσι) σε όλα τα μέλη του σώματος. Κάθε μέλος διαδραματίζει έναν συγκεκριμένο ρόλο και μπορεί να παρομοιαστεί με ένα στράτευμα που βρίσκεται υπό την καθοδήγηση ενός στρατηγού, ο οποίος επιχειρεί εναντίον τριών λεγεώνων με σκοπό να κερδίσει. Η στάσηΣιε Σινγκ Άο Πουμοιάζει με μια ειδική μονάδα του στρατού που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εξασφάλιση της νίκης.

 

Διάγραμμα της στάσης Xié Xíng Ào Bù
Διάγραμμα της στάσης Xié Xíng Ào Bù
Διάγραμμα εσωτερικής δύναμης (內勁 - Nèi Jìng - Νέι Τζιν) του αριστερού χεριού
Διάγραμμα εσωτερικής δύναμης (內勁 - Nèi Jìng - Νέι Τζιν) του αριστερού χεριού
Διάγραμμα εσωτερικής δύναμης (內勁 - Nèi Jìng - Νέι Τζιν) του δεξιού χεριού
Διάγραμμα εσωτερικής δύναμης (內勁 - Nèi Jìng - Νέι Τζιν) του δεξιού χεριού
Στο Τάι Τσι το πιο πολύτιμο πράγμα είναι η διαρκής αλλαγή. Η διαρκής αλλαγή είναι o μηχανισμός του πνεύματος. Μια πηγή δεν αδρανοποιείται ούτε μπλοκάρεται ποτέ, η πηγή του Κουνγκ Φου είναι η επαναλαμβανόμενη εξάσκηση. Η επαναλαμβανόμενη εξάσκηση είναι ο πραγματικός θησαυρός, ένας θησαυρός με αληθινή λάμψη σαν αυτή της αστραπής! Αυτό είναι το πιο υψηλό επίπεδο στην πορεία κατάκτησης του Κουνγκ φου. Όμως, πριν από αυτή την κατάκτηση πρέπει να περάσεις από πολλές δυσκολίες. Μέσα από αυτές θα καταλάβεις και μόλις αυτές τελειώσουν, θα μεταμορφωθείς σε ένα ουράνιο ον.

Παραπάνω άρθρα σχετικά με Τσεν Τάι Τσι - Ρουτίνες