Τέχνη 武

Γροθιά Ανάμεσα από τα Χέρια (通背拳 - Tōng Bèi Quán)

Η φόρμα Γροθιά Ανάμεσα από τα Χέρια (通背拳 - Tōng Bèi Quán - Τονγκ Πέι Τσουάν), γνωστή και ως Τονγκ Πι Τσουάν (通臂拳 - Tōng Bì Quán), αποτελεί μία τεχνική πυγμαχίας με μεγάλη ιστορία στις παραδοσιακές πολεμικές τέχνες και είναι ευρέως διαδεδομένη στο Πεκίνο και στον δήμο Τιέντζιν (天津 - Tiānjīn) της Κίνας. Σύμφωνα με τον μύθο, δημιουργήθηκε από τον Τσι Σιν (祁信 - Qí Xìn), έναν ντόπιο στην πόλη Λανγκ Φανγκ (廊坊 - Láng Fáng) της επαρχίας Χούα Πέι (河北 - Hé Běi) στα τέλη της δυναστείας των Τσινγκ (清 - Qīng, 1644 - 1911 μ.Χ.).

Ειδικότερα, όσον αφορά την ονομασία της φόρμας,

Τονγκ Πι Τσουάν (通臂拳 - Tōng Bì Quán) σημαίνει Γροθιά Ανάμεσα από τα Χέρια όπου: Τονγκ - Ανάμεσα, Πι - Χέρι ή Μπράτσο (στα παραδοσιακά κινεζικά), Τσουάν - Γροθιά.

Τονγκ Πέι Τσουάν (通背拳 - Tōng Bèi Quán) σημαίνει Γροθιά Αποφυγής όπου: Τονγκ - Ανάμεσα, Πέι - Αποφεύγω, Τσουάν - Γροθιά.

Για αυτό χρησιμοποιούνται και οι δύο ονομασίες για την ίδια φόρμα, αφού πρακτικά και οι δύο σημαίνουν αποφυγή δηλαδή ανάμεσα από τα χέρια. 

Όσον αφορά τις μεθόδους προπόνησης, η φόρμα Γροθιά Ανάμεσα από τα Χέρια διαφέρει από τις τυπικές μεθόδους προπόνησης στις οποίες χρησιμοποιούνται οι βασικές στάσεις όπως γίνεται σε άλλα στιλ πυγμαχίας. Η ελαφρότητα, η ευελιξία και η ταχύτητα είναι βασικές απαιτήσεις στην εξάσκηση της συγκεκριμένης φόρμας. Η μέθοδος διάτρησης στη φόρμα είναι εντελώς διαφορετική από αυτή των άλλων στιλ πυγμαχίας. Το μοναδικό της χαρακτηριστικό είναι ότι η αριστερή γροθιά στέλνεται στο αριστερό πόδι και η δεξιά παλάμη στο δεξί πόδι, που είναι το λεγόμενο «Σουέν Γκουάι (顺拐 - Shùn Guǎi)». Αυτή η πρακτική θα βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου των μακρών χτυπημάτων που απαιτούνται στην εκτέλεση της φόρμας. Η δυσκολία της προπόνησης θεωρείται αυξημένη. Η δύναμη που χρησιμοποιείται στη φόρμα είναι επίσης διαφορετική. Χρησιμοποιεί ως επί το πλείστον τη δύναμη ρίψης, την μαλακή δύναμη και τη δύναμη από τους βραχίονες.
 
Η φόρμα Γροθιά Ανάμεσα από τα Χέρια είναι εξαιρετική στον μετασχηματισμό της τακτικής επίθεσης. Τονίζεται ότι δεν υπάρχει σταθερή μορφή και συγκεκριμένη μέθοδος για να επιτύχει ο ασκούμενος τέλεια εκτέλεση της φόρμας στον λιγότερο δυνατό χρόνο. Κατά τη διάρκεια της άσκησης, παράγεται ήχος στον στροβιλισμό του ασκούμενου που είναι εξαιρετικά ισχυρός, κάτι που δεν εμφανίζεται έντονα σε άλλες ασκήσεις πυγμαχίας. Κάθε ήχος στη φόρμα σχετίζεται με τακτικά χτυπήματα. Είναι όλοι σαν «υποθετικοί εχθροί» στα χτυπήματα. Δεν χτυπά δυνατά ο ασκούμενος τους μηρούς ή το στομάχι για να ακούγονται καλά τα χτυπήματα και να δείχνουν όμορφα στην εκτέλεση της φόρμας. Στην προπόνηση, ο ήχος που παράγεται είναι για σκοπούς μάχης. Ταυτόχρονα, οι δεξιότητες των ματιών διαδραματίζουν συνδετικό ρόλο στη σύνδεση μεταξύ ελιγμών και τεχνικών σώματος. Το μυστικό είναι ότι «ο αντίπαλος θα πέσει όταν τον δεις», οπότε πρέπει ο ασκούμενος να κοιτάζει προσεκτικά. 
 
Θεωρείται μία παραδοσιακή φόρμα που εγκρίθηκε από το Κρατικό Συμβούλιο και συμπεριλήφθηκε στην τέταρτη παρτίδα της εθνικής λίστας άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς το 2014. Στις 12 Νοεμβρίου 2019, ο Αθλητικός Σύλλογος Γουσού του Πεκίνου συμπεριέλαβε στον κατάλογο των μονάδων προστασίας για το εθνικό αντιπροσωπευτικό έργο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς τη φόρμα Γροθιά Ανάμεσα από τα Χέρια.

 

 

«Τα χέρια είναι σαν «μαστίγια», ξαφνικά άδεια και ξαφνικά συμπαγή, ισχυρά και αδύναμα. Το εικονικό και το πραγματικό συνδυάζονται, η άμυνα χτυπιέται ξαφνικά, το χτύπημα γίνεται ξαφνικά άμυνα, οι γροθιές και τα πόδια προχωρούν, η προέλαση είναι σαν παλίρροια, η υποχώρηση είναι σαν την παλίρροια, ο εχθρός είναι απροσδόκητος και ο αντίπαλος είναι σαν την επίθεση από κεραυνό.»

Παραπάνω άρθρα σχετικά με Άοπλες Φόρμες