Τέχνη 武

Γροθιά του Μεθυσμένου (醉拳 - Zuì Quán)

Σύμφωνα με τον μύθο, η φόρμα ηΓροθιά του Μεθυσμένου (醉拳 - Zuì Quán - Τζουέι Τσουάν)ξεκίνησε στις αρχές της δυναστείας των Τανγκ (唐 - Táng, 618 - 907 μ.Χ.). Θεωρείται μία παραδοσιακή τεχνική πυγμαχίας που μιμείται τις κινήσεις του μεθυσμένου. Η κινησιολογία της φόρμας μοιάζει με μεθυσμένο παραπάτημα, αλλά στην πραγματικότητα αυτό το είδος πυγμαχίας είναι μια μορφή μέθης που δεν πίνεται. Η φόρμα διακρίνεται από ένα υψηλό επίπεδο καλλιτεχνίας. Υπάρχουν διάφορα ονόματα που έχουν δοθεί στη συγκεκριμένη φόρμα όπως «Η Μεθυσμένη Θεότητα Τάι Πάι» (太白醉酒 - Tàibái Zuìjiǔ), «Ο Μεθυσμένος Γου Σονγκ Πέφτει» (武松醉跌 - Wǔ Sōng Zuì Diē - Γου Σονγκ Τζουέι Τιε)*, «Πόδια Μανδαρίνικης Πάπιας» (鸳鸯脚 - Yuānyāng Jiǎo - Γιουάνγιανγκ Τζιάο), «Ο Λου Τζισάν Μεθυσμένος Χτυπά την Πύλη του Μοναστηριού» (鲁智深醉打山门 - Lǔ Zhìshēn Zuì Dǎ Shānmén - Λου Τζισάν Τζουέι Τα Σανμάν), «Οι Μεθυσμένοι Οκτώ Αθάνατοι» (醉八仙 - Ζuì Bāxiān - Τζουέι Πασιέν), κ.ά.

Κατά την περίοδο της δυναστείας των Τσινγκ (清 - Qīng, 1644 - 1911 μ.Χ.) κυκλοφόρησαν δύο χειρόγραφες πραγματείες για την άοπλη μάχη των Σαολίν ή αλλιώς τη Γροθιά Σαολίν (少林拳 - Shàolín Quán - Σαολίν Τσουάν). Πρόκειται για το «Κλασικές Μάχες Χεριών, Συλλογή των Μεθόδων Μάχης των Χαν» (手打经典,打汉方法集锦 - Shǒu Dǎ Jīngdiǎn, Dǎ Hàn Fāngfǎ Jíjǐn - Σόου Τα Τζινκγτιέν, Τα Χαν Φάνγκφα Τζιτζίν) και «Το Μυστικό Σύστημα Μετάδοσης των Σημείων Βελονισμού των Ποδιών» (足穴秘传系统 - Zú Xué Mìchuán Xìtǒng - Τζου Σουέ Μιτσουάν Σιτόνγκ) του Σουάν Τζι (璇玑 - Xuán Jī). Μετά την έκθεση των αρχών της άοπλης μάχης, τα δύο εγχειρίδια περιγράφουν με λεπτομέρεια συγκεκριμένους τρόπους μάχης, πρώτος από τους οποίους είναι η Γροθιά των Μεθυσμένων των Οκτώ Αθανάτων (醉八仙拳 - Ζuì Bāxiān Quán - Τζουέι Πασιέν Τσουάν).

Οι Οκτώ Αθάνατοι προέρχονται από τους ύστερους θρύλους της δυναστείας των Μινγκ (明 - Míng, 1368 - 1644 μ.Χ.) στους οποίους απεικονίστηκαν ως ξέγνοιαστες, μεθυσμένες φιγούρες. Τα μυθιστορήματα και τα θεατρικά έργα συσχετίζουν συνήθως τον καθένα από αυτούς με ένα έμβλημα: ένα φλάουτο, ένα καλάθι λουλουδιών, μια κολοκύθα, ένα χτυπητήρι κ.λπ. Ο πολεμιστής, ακόμη και αν φαίνεται μεθυσμένος, είναι απόλυτα νηφάλιος. Η Γροθιά των Μεθυσμένων των Οκτώ Αθανάτων που μερικές φορές αναφέρεται και ως η Γροθιά του Μεθυσμένου εξακολουθεί να ασκείται σήμερα. Κατά τις πρόσφατες δεκαετίες έχει γίνει παγκοσμίως γνωστή μέσω του Jackie Chan (成龙 - Chéng Lóng - Τσανγκ Λονγκ, 1954 - ) και τη θεατρική παράδοση που παρουσιάζει στην ταινία του με τίτλο «Drunken Master» δηλαδή ο Μεθυσμένος Δάσκαλος το 1978.

Η αναφορά του συγκεκριμένου στιλ στην πραγματεία «Κλασικές Μάχες Χεριών, Συλλογή των Μεθόδων Μάχης των Χαν» και στο έργο «Το Μυστικό Σύστημα Μετάδοσης των Σημείων Βελονισμού των Ποδιών» του Σουάν Τζι δείχνει ότι εφαρμοζόταν στον ναό Σαολίν ήδη από τον 17ο αιώνα.

Ανάλογα με τα διαφορετικά ονόματά της, η φόρμα η Γροθιά του Μεθυσμένου σχηματίζει ρουτίνες με διαφορετικές εικόνες και διαφορετικά περιεχόμενα, αλλά όλα είναι αδιαχώριστα από τα χαρακτηριστικά της μέθης. Λόγω του περιεχομένου του σε κινήσεις πτώσης, φτερουγίσματος και κύλισης, η φόρμα θεωρείται επίσης ένας τύπος φόρμας που ονομάζεται η «Γροθιά που Πατάει στη Γη» (地趟拳 - Dì Tāng Quán - Τι Τανγκ Τσουάν). Η φόρμα η Γροθιά του Μεθυσμένου αποτελεί μία από τις εξαιρετικές πολιτιστικές κληρονομιές του κινεζικού έθνους και η ουσία του έχει παραδοθεί μέχρι σήμερα. Ήταν πάντα καταχωρημένη ως μία πρώτη επιλογή φόρμας σε εκδηλώσεις πολεμικών τεχνών και αγώνων και αυτό το γεγονός ήταν πολύ δημοφιλές σε όλα τα φεστιβάλ πολεμικών τεχνών στον κόσμο.

Η εξάσκηση της φόρμας απαιτεί ο ασκούμενος να φτάσει στο επίπεδο της θεϊκής μετάδοσης, ταχύτητας χεριών και ματιών, ευέλικτα βήματα και κινήσεις, συνδυασμός ακαμψίας και απαλότητας, ταχύτητας κίνησης και ηρεμίας. Η φόρμα μοιάζει στραβή στην όψη και το μεθυσμένο σχήμα φαίνεται ρεαλιστικό, αλλά απαιτείται για να επιτευχθεί αυτό που λένε οι παροιμίες της πυγμαχίας «το σχήμα είναι μεθυσμένο και ο μεθυσμένος δεν είναι μεθυσμένος» και «το βήμα είναι μεθυσμένο χωρίς να είναι». Τα βασικά σημεία της φόρμας που είναι η άνοδος, η κίνηση, η υπεράσπιση της πραγματικής επίθεσης, η αποφυγή της επίθεσης, η είσοδος της κίνησης μέσα από το κενό, η ποιότητα της θέλησης ως μεθυσμένος μπορούν να δώσουν στον ασκούμενο μια υψηλή, ευθεία, ελαφριά και ασυγκράτητη αίσθηση κίνησης κατά την εκτέλεση της φόρμας.

Τα χαρακτηριστικά της φόρμας είναι ότι ο ασκούμενος σαν μεθυσμένος μπερδεύει τον αντίπαλο. Απαιτείται το σώμα να μην είναι μεθυσμένο, το βήμα να φαίνεται μεθυσμένο, τα χέρια να εκτελούν γρήγορα τις κινήσεις, η κίνηση των ποδιών να αλλάζει, η δύναμη και η απαλότητα να συνδυάζονται, το σώμα και το πνεύμα να ενώνονται. Οι τακτικές της πραγματικής μάχης δίνουν έμφαση στην εικονική άμυνα και στην πραγματική επίθεση, αποφεύγοντας ουσιαστικά την επίθεση, εκμεταλλευόμενος ο ασκούμενος το κενό για να μπει σε θέση μάχης. 

Το σχήμα της φόρμας είναι κυρίως μισό κεκλιμένο. Συχνά αλλάζουν οι κινήσεις όταν το κέντρο βάρους χάνει τη δύναμη να αμυνθεί και να επιτεθεί στον αντίπαλο. Χρησιμοποιεί το σήκωμα των ποδιών για να εκφράσει την υπερβολική μέθη, όπως και χρησιμοποιεί τεχνικές του χτυπήματος, σφιξίματος, ακούμπημα στους ώμους, το στήθος, την πλάτη και τους γοφούς. Τα μάτια επικεντρώνονται στη σύγχυση της άλλης πλευράς, κυρίως βλέποντας, κοιτάζοντας, στοχεύοντας, αγνοώντας κ.λπ. 

Όσον αφορά τη φόρμα, η φόρμα η Γροθιά του Μεθυσμένου μπορεί να χωριστεί κυρίως σε διάφορες μορφές μέθης, όπως χύσιμο κρασιού, πρώτη κατανάλωση, ελαφρώς μεθυσμένος, πολύ μεθυσμένος και νηφάλιος. Χαρακτηρίζεται από πολλές κινήσεις πτώσης, ανατροπής και κύλισης, όπως ρίψη τίγρης, αναποδογυρίσματα κεφαλιού, πλάγια αναποδογυρίσματα, ρίψεις ποτηριών ή κανάτας, περιστροφή 360 μοιρών, χτυπήματα στην ευθεία, κ.ά.

Μια ιστορία που συνδέεται με τη φόρμα η Γροθιά του Μεθυσμένου έχει ως εξής:

«Δεκατρείς μοναχοί του ναού Σαολίν έστησαν ενέδρα στην περιοχή Λινγκ Κόου (嶺口 - Lǐng Kǒu) και νίκησαν τον διάσημο στρατηγό Γουάνγκ Σιτσόνγκ (王世充 - Wáng Shìchōng), που έδρασε στα τέλη της δυναστείας των Σουέι (隋 - Suí, 581 - 617 μ.Χ.) και στις αρχές της δυναστείας των Τανγκ. Ο Τζανγκ Τζουίν (鄭軍 - Zhèng Jūn) συνέλαβε επίσης τον ανιψιό του Γουάνγκ Σιτσόνγκ, τον Γουάνγκ Ζανγκάνγκ (王仁剛 - Wáng Réngāng), και τον έστειλε στο στρατόπεδο της δυναστείας των Τανγκ, όπου και εκτελέστηκε με σπαθί.

Στις πολεμικές επιχειρήσεις οι δεκατρείς μοναχοί του ναού Σαολίν σημείωσαν μεγάλα επιτεύγματα για την εγκαθίδρυση της πολιτικής εξουσίας στη δυναστεία των Τανγκ. Ο Λι Σιμίν (李世民 - Lǐ Shìmín) ήταν ο δεύτερος αυτοκράτορας της δυναστείας των Τανγκ και βασίλευσε την περίοδο 626 - 649 μ.Χ. με το όνομα Τάι Ζονγκ (太宗 - Tài Zōng). 

Μετά τη σωτηρία του από τους 13 μοναχούς, ο Λι Σιμίν επιβράβευσε το μοναστήρι και παραχώρησε με χρυσόβουλό του 40 εκτάρια γης και έναν νερόμυλο στον ηγούμενο Τανζόνγκ (曇宗 - Tánzōng). Η τελετή επιβράβευσης πραγματοποιήθηκε στον ναό Σαολίν. Σε αυτό το πλαίσιο, επετράπει στους μοναχούς του ναού Σαολίν να πίνουν και να τρώνε κρέας σε περίοδο πολέμου.

Ένας μοναχός με το όνομα Τζι Σόου (智守 - Zhì Shǒu) ήταν άνθρωπος του κρασιού προτού έρθει στο μοναστήρι. Μπορούσε να πιεί 2,5 λίτρα κρασί με μια ανάσα. Με την ένταξή του στο μοναστήρι δυσκολευόταν λόγω της παρόρμησής του να πιει. Όταν ανακοινώθηκε από τον Λι Σιμίν ότι επιτρέπεται το αλκοόλ σε περίοδο πολέμου, σηκώθηκε με χαρά όρθιος, άρπαξε μια κανάτα κρασιού 5 λίτρων και την ήπιε μονομιάς, παρόλο που οι μοναχοί τον συμβούλευσαν να το αποφύγει.

Ο Τζι Σόου ήταν πλέον μεθυσμένος. Τότε ο Τζι Γιου (智與 - Zhì Yǔ) τού πήρε το κοντάρι και το πέταξε μακριά. Ζαλισμένος και ξυπόλυτος, ο Τζι Σόου άρχισε να χτυπάει με τις γροθιές του δεξιά και αριστερά αδέξια επιδεικνύοντας έστω και μεθυσμένος τη  δύναμή του. Η συμπεριφορά αυτή εξαγρίωσε τους μοναχούς. Η καμπάνα χτύπησε και οι μοναχοί μαζεύτηκαν γύρω από τον Τζι Σόου, ο οποίος όσο περισσότερο έπινε, τόσο πιο πολύ χτυπούσε και τόσο πιο γενναίος φαινόταν.

Σερνόταν στο έδαφος, πηδούσε στον αέρα, έκανε γροθιές τα χέρια του στο σχήμα της κούπας και κατάφερε τρέχοντας να ξεφύγει από 30 ή 40 μοναχούς.

Οι υπόλοιποι μοναχοί εντυπωσιάστηκαν από τον Τζι Σόου. Μετέφεραν τον νέο μοναχό στον ηγούμενο, ο οποίος ένιωσε μεγάλη περιέργεια για αυτό το θαύμα.

Ο ηγούμενος πήγε να βρει τον Τζι Σόου αυτοπροσώπως, ο οποίος ήταν ακόμη μεθυσμένος, ενώ κλωτσούσε και χτυπούσε σαν καταιγίδα.

Ο ηγούμενος τον πλησίασε και τον ρώτησε: «Τζι Σόου είσαι ένοχος;»

Ο Τζι Σόου ξαφνικά ανασυγκροτήθηκε και σκεπτόμενος την ηθική του και τη σκληρή εξάσκηση που ακολουθούσε, αποκρίθηκε: «Δεν είμαι ένοχος».

Ο ηγούμενος ένιωσε μεγάλη αγαλλίαση που ο αυτός ο συνετός άνθρωπος εξασκούνταν και φυσικά δεν ήταν ένοχος.

Ο Χουέι (惠 - Huì) αναρωτήθηκε: «Τι είδος γροθιάς εξασκεί αυτός ο δάσκαλος;»

Ο Τζι Σόου αποκρίθηκε: «Είναι η Γροθιά του Μεθυσμένου».

Αλληλουχία κινήσεων:

  1. Προετοιμάσου για την περίσταση.
  2. Κράτα το κύπελλο και με τα δύο χέρια.
  3. Πιες τρία ποτήρια στη σειρά.
  4. Μέθυσε τόσο, ώστε να λατρεύεις τους ουρανούς.
  5. Λυκίσκος να ακτινοβολεί τριγύρω.
  6. Το ξωτικό κλωτσάει την μπάλα.
  7. Γύρισε από την άλλη μεριά και τσούγκρισε το ποτήρι.
  8. Ο χρυσός πετεινός στέκει μόνος.
  9. Η τίγρης θα προσφέρει το κύπελλο.
  10. Ο μεθυσμένος θεός χαιρετά τον ουρανό.
  11. Ο διαφωτισμένος φτιάχνει κρασί.
  12. Ο μεθυσμένος άρχοντας παρατηρεί τη φασαρία.
  13. Η σιδερένια αγελάδα οργώνει τη γη.
  14. Ο αυτοκράτορας κρατάει τον πύργο στην παλάμη.
  15. Το ξωτικό παίζει με την μπάλα.
  16. Οι 8 διαφωτισμένοι σφυρίζουν μεθυσμένοι.
  17. Το βέλος εκτοξεύεται με θόρυβο.
  18. Κλωτσιά ανεμοστρόβιλος.
  19. Κοιτάς τα αστέρια μεθυσμένος.
  20. Το κρασί του βασιλιά Wen.
  21. Η προσευχή του μεθυσμένου.
  22. Ο βάτραχος πηδάει από τον λοφίσκο.
  23. Πρόσφερε κρασί κάτω από τις πύλες της πόλης.
  24. Πιες κρασί και προστάτευσε το κεφάλι.
  25. Η μεθυσμένη θεότητα Τάι Πάι.
  26. Η σιδερένια αγελάδα οργώνει τη γη.
  27. Ο μεθυσμένος παρατηρεί τα στρατεύματα.
  28. Το ξωτικό κλωτσάει την μπάλα.
  29. Το κρασί του διαφωτισμένου.
  30. Οι απόλυτα μεθυσμένοι 8 Αθάνατοι.
  31. Ο λυκίσκος ακτινοβολεί ολόγυρα.
  32. Τσούγκρισε την κούπα σου.
  33. Το ξωτικό κλωτσάει την μπάλα.
  34. Πρόσφερε τρία μικρά κύπελλα.
  35. Το κρασί του βασιλιά Γουέν.
  36. Ο διαφωτισμένος μεθυσμένος δοξάζει τον ουρανό.
  37. Ο μεθυσμένος αφήνει το ποτό.
  38. Ο διαφωτισμένος κάθεται μεθυσμένος.
  39. Ο μαύρος αέρας θερίζει τον ουρανό.
  40. Ο αυτοκράτορας κρατάει στα χέρια του την παγόδα.
  41. Εξέτασε εξονυχιστικά το κύπελλο φτάνοντας στην πόλη.
  42. Ο Λι Πάι**λατρεύει τη γη.
  43. Ο μεθυσμένος ατενίζει τον ουρανό.
  44. Ο μεθυσμένος χτυπάει δυνατά το ποτήρι του.
  45. Ο χρυσός πετεινός στέκει μόνος.
  46. Ο μεθυσμένος χαιρετά τον ουρανό.
  47. Ο μεθυσμένος ευχαριστεί τον άρχοντα / δάσκαλο.
  48. Κλείσιμο φόρμας.

 

*Ο Γου Σονγκ (武松 - Wǔ Sōng) και ο Λου Τζισάν (鲁智深 - Lǔ Zhìshēn) ήταν δύο ήρωες του κλασικού κινεζικού μυθιστορήματος Σουέιχου Τζουάν (水浒传 - Shuǐhǔ Zhuàn) ή Water Margin. To Σουέιχου Τζουάν θεωρείται ένα από τα τέσσερα κλασσικά μυθιστορήματα της κινεζικής λογοτεχνίας. 

** Ο Λι Πάι (李白 - Lǐ Bái, 701 - 762 μ.Χ) ήταν διάσημος ποιητής κατά την περίοδο της δυναστείας των Τανγκ.

«Oι μοναχοί Σαολίν σήκωσαν τα κύπελλα κρασιού και τα πλεονεκτήματα κέρδισαν τους μέθυσους και οι δαίμονες του Σι Λιάνγκ (西凉 - Xī Liáng) επαναστάτησαν και έστειλαν στρατεύματα. Το διάταγμα του Τσανγκάν (長安 - Cháng'ān), που ήταν η πρωτεύουσα της δυναστείας των Τανγκ, κατέβηκε την πύλη του βουνού και ο Λινγκ Χουέι (靈惠 - Líng Huì) οδήγησε μια ομάδα μεθυσμένων μοναχών. Οι μοναχοί έμειναν αήττητοι σε τρεις μάχες και επέστρεψαν στο στρατόπεδο για να μεθύσουν. Ήπιαν τριάντα ποτήρια κρασιού του Του Κανγκ (杜康 - Dù Kāng). Σύμφωνα με ιστορικά αρχεία ο Του Κανγκ ήταν ο μονάρχης της δυναστείας των Σια (夏 - Xià, 2.070 - 1.600 π.Χ.) και ο πρόγονος της οινοποίησης στους αρχαίους κινεζικούς μύθους. Πόδια μεθυσμένα, άρρωστες γροθιές σαν σπίθες, φωτιά παντού, αίμα που πιτσιλίζει παντού. Το όνομά της είναι η Μέθοδος της Μπερδεμένης Τρέλας (瘋纏術 - Fēng Chán Shù - Φανγκ Τσαν Σου), η Γροθιά του Μεθυσμένου είναι μοναδική».

Παραπάνω άρθρα σχετικά με Άοπλες Φόρμες